Berkhidmat dan Membantu

Berkhidmat dan Membantu

SeJaRah 7 KomPeNi KoR OrDnaNs DiRajA



Pada tahun 1967, Tentera Malaysia di Singapura telah dipindahkan ke Semenanjung Malaysia. Pasukan Ordnans pada ketika itu 4 Ordnance Maintenance Park (OMP) yang bertempat di Bukit Timah, Singapura dipindahkan ke Kem Majidee. Pada 1 Mei 1969, 4 OMP telah dipindahkan ke Kem Tebrau dan designasi pasukan telah ditukar kepada 1 Kumpulan Simpanan Senggara (KSS) pada ketika itu diduduki oleh 221 Base Vehicle Depot, Suppy Depot TLDM, Komp KPT, Wksp JLJ dan KD Sri Madini.


Pada 2 Jun 81, pasukan dinaik taraf ke Divisyen dengan diberi nama 73 Depot Kelenggaraan Wilayah (DKW) bagi memberi bantuan Ordnans kepada pasukan-pasukan di bawah naungan 3 Div. Pada 5 Apr 1986, designasinya ditukar kepada 73 Depot Ordnans Wilayah (DOW) sempena penukaran perkataan Kor Kelengkapan kepada Kor Ordnans. Pada 1 Apr 1987, ia ditukarkan kepada 73 Kumpulan Ordnans Divisyen (KOD).

Pada Dis 89, pasukan 73 KOD (di Kem Tebrau) dan 1 KOB (di Kem Terendak) telah dipindahkan perjawatan dan designasi antara satu sama lain. Pada 1 Jan 1990, designasi 1 KOB ditukar kepada 7 KOB dan kini dikenali sebagai 7 Kompeni Kor Ordnans Diraja (KOD)


Category:

No comments:

Post a Comment